نشریه اسکارد

آیا چالش عکس ۱۰ ساله خطرناک است؟

اگر عضو رسانه‌های اجتماعی باشید، حتما متوجه شده‌اید که کاربران عکس‌های جدید و قدیمی پروفایل‌های خود را که اغلب متعلق به امسال و ۱۰ سال قبل است، به نام  چالش عکس ۱۰ ساله پست می‌کنند.چالشی که باعث بروز نگرانی‌هایی در سراسر جهان شده است و البته بی‌پاسخ هم نمانده.

در ابتدا یک کارشناس علوم رفتاری به نام اونیل توئیتی منتشر کرد و از گسترش چنین چالشی ابزار نگرانی کرد.

پس از او لارنس دادز، گزارشگر حوزه تکنولوژی به این چالش و چالش‌هایی شبیه آن واکنش نشان داد، اما از زاویه‌ای دیگر.

کیت اونیل، نویسنده کتاب Tech humanist and pixel در چالش عکس ده ساله شرکت نکرد در عوض توئیتی با این مضمون نوشت:

منِ ۱۰ سال پیش احتمالا با این موج همراه و موافق بود، اما منِ اکنون، به این فکر می‌کند که چطور این اطلاعات برای پیشرفت الگوریتم‌های تشخیص چهره و تغییرات چهره در گذر زمان کاربرد دارد.

توئیت اونیل با واکنش‌های زیادی مواجه شد، تا جایی که او ناچار شد در مورد ادعای خود بیشتر توضیح دهد:

قصد من القای این نکته نیست که چنین چالش‌هایی به صورت ذاتی خطرناک هستند. اما می‌دانم که سناریوی تشخیص چهره بسیار محتمل است و برای همین مردم باید آگاهانه‌تر برخورد کنند.

بهتر است دلیل و سرانجام بارگذاری اطلاعات شخصی خود را بیشتر بررسی کنیم.

عده‌ای با این نظریه مخالفت کردند. استدلالشان این بود که این عکس‌ها در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند و فیس بوک همین حالا هم به عکس‌های ما دسترسی دارد.

او نیل می‌گوید: قبول دارد که این تصاویر وجود دارند و قابل دسترسی هستند، اما موضوع این است که محققان به اطلاعات دقیق‌تری نیاز دارند مثل اینکه آیا واقعا این عکس‌ها طی ۱۰ سال گذشته گرفته شده‌اند؟

تصور کنید که می‌خواستید یک الگوریتم تشخیص چهره بسازید یا آن را توسعه دهید، الگوریتم تشخیص چهره‌ای که بتواند ویژگی‌های چهره در گذر زمان را تشخیص دهد به خصوص این که با گذر زمان چه تغییراتی در اعضای مختلف صورت افراد اتفاق می‌افتد.

ایده آل این بود که به تعدادی زیادی تصویر از تعداد زیادی انسان دسترسی داشته باشید؛ و بهترین حالتش این بود که شما مطمئن باشید که این عکس‌ها در فاصله‌ای ۱۰ ساله از هم گرفته شده‌اند.

مطمئنان به سراغ فیس بوک می‌رفتید. عکس‌های پروفایل را زیر و رو می‌کردید و حتما به تاریخ پست شدن عکس‌ها دقت می‌کردید.

اما از کجا می‌توانستید مطمئن باشید که مردم دقیقا عکسی را که ۱۰ سال پیش گرفته‌اند به عنوان عکس پروفایلشان گذاشته‌اند؟ مردم معمولاً بر اساس یک تاریخ خطی عکس‌های پروفایلشان را تغییر نمی‌دهند، اصلا بعید نیست که یک کاربر به جای عکس پروفایل خود از عکس‌های دیگری استفاده کند.

یک نگاه سریع به عکس‌های پروفایل دوستانم به من نشان داد که دوستان من تصاویری از حیوانات، شخصیت‌های کارتونی، نوشته‌ها، و تصاویری مفهومی و از این قبیل چیز‌ها را هم در عکس‌های پروفایل خود می‌گذارند.بنابراین تمیزترین و مطمئن‌ترین و ساده‌ترین روش برای انجام این کار راه‌اندازی یک چالش بود که در فاصله‌ای دقیق روند تغییرات چهره را نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید