نشریه اسکارد

شیوع کرونا و تعطیلی فروشگاه‌ها چگونه ارزش سهام آمازون را افزایش داد؟

ویروس کرونا باعث شده بسیاری از مردم لوازم موردنیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان، با شیوع کرونا شاهد افزایش چشمگیر تقاضا بود و برخلاف بازار بورس ایالات متحده آمریکا، با رشد ارزش خود مواجه شد. این احتمال وجود دارد که آمازون بهتر از چیزی که تصور می‌شود، از بحران عبور کند و امپراتوری خود را گسترش دهد.

مردم در آمریکا بیشتر خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند که آمازون برنده اصلی آن محسوب می‌شود. در حقیقت افزایش تقاضا در حدی بوده که این فروشگاه اینترنتی نزدیک به یک ماه پیش، ۱۰۰ هزار نیروی جدید استخدام کرد و همچنین قصد دارد در آینده نزدیک ۷۵ هزار نیروی جدید دیگر نیز جذب کند، البته با وجود این موضوع هنوز سفارشات با تاخیر به مشتری می‌رسند و آمازون نتوانسته به صورت کامل وضعیت را مدیریت کند.

این افزایش بی‌سابقه تقاضا باعث شد سهام آمازون رشد چشمگیری داشته باشد. در روز ۲۸ فروردین ارزش سهام این فروشگاه اینترنتی رکورد زد و به بالاترین حد خود رسید. در حالی که شاخص S&P 500 کاهشی ۱۱ درصدی را تجربه می‌کند، ارزش سهام آمازون در سال جاری میلادی رشدی ۲۸ درصدی را تجربه کرده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران به علت خانه نشین شدن مردم، به سهام این فروشگاه اینترنتی علاقه‌مند شده‌اند.

بیشترین رشد را تجربه می‌کند

آینده برای آمازون روشن‌تر از همیشه است، اما این رشد در زمانی رخ می‌دهد که اقتصاد جهانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و کرونا صنایع زیادی را در کشورهای مختلف مانند ایالات متحده آمریکا، با بحران روبه‌رو کرده. بسیاری از فروشگاه‌ها در سراسر آمریکا تعطیل هستند و هزاران کارمند بیکار شده‌اند. کسب و کارهای غیر ضروری و کوچک نیز تعطیل شده‌اند و به بازگشایی امیدوار هستند.

از زمان شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا، هزینه‌ای که مردم صرف خرید کالاهای خود می‌کنند به شدت کاهش پیدا کرده و در ماه گذشته میلادی سقوط ۸.۷ درصدی را تجربه کرده. وضعیت بد اقتصادی باعث شده بسیاری از مردم تنها خریدهای ضروری را انجام دهند و در رابطه با سایر کالاها، محتاطانه عمل کنند. تا به امروز ۲۲ میلیون نفر در این کشور درخواست بیمه بیکاری کرده‌اند، بنابراین کاهش قدرت خرید آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

بسیاری از فروشگاه‌ها محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رسانند، اما برخلاف تصور رشد چندانی از نظر فروش نداشته‌اند و آمازون در این بخش یکه تازی می‌کند. در گذشته نه چندان دور نظرسنجی از ۱۰۰ فروشگاه اینترنتی در آمریکا صورت گرفت که نشان داد ۶۴.۵ درصد آن‌ها با شیوع کرونا، کاهش فروش را تجربه کرده‌اند. این موضوع زنگ خطر را برای خرده فروشان به صدا درآورده و همچنین چشم انداز مناسبی برای رقابت در این حوزه وجود ندارد.

با وجود این موارد، یکی از تحلیلگران بازار آنلاین، «اندرو لیپسمن» اعتقاد دارد که خرده فروشان عمده که در زمینه پوشاک و مبلمان فعالیت نمی‌کنند، می‌توانند با آمازون رقابت کنند. در حقیقت کرونا باعث شده فروشگاه‌هایی که جذابیت پایین‌تری برای خریداران دارند، با کاهش شدید فروش مواجه شوند، البته برخی از آن‌ها پس از ورود این ویروس به خاک آمریکا، تعطیل شده‌اند.

مدت‌‌ها از زمانی که فروشگاه‌های فیزیکی تنها مقصد خریداران بود، گذشته و شیوع کرونا شانس محبوبیت دوباره آن‌ها را بیش از پیش کاهش داده. انتظار می‌رود پس از پایان بحران، بسیاری از فروشگاه‌های فیزیکی اعلام ورشکستگی کنند و مشکلات مالی آن‌ها را به دردسر بیاندازد، چرا که تحلیلگران اعتقاد دارند که اکثر فروشگاه‌ها در ایالات متحده آمریکا تنها دارای نقدینگی کافی برای ۵ تا ۸ ماه هستند.

برندگان و بازندگان

بدون هیچ شکی آمازون برنده بزرگ قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌ها در ایالات متحده آمریکا است. در حال حاضر آمازون دومین کارفرمای خصوصی بزرگ در این کشور است و قصد دارد بسیاری از کارکنان خرده فروشی‌هایی که تعطیل شده‌اند را استخدام کند. در هفته جاری مدیرعامل آمازون، «جف بزوس» در نامه‌ای به سهامداران اعلام کرد این فروشگاه به دنبال استخدام افراد بیکار سایر صنایع از جمله مکانیک‌ها و معلمان پیش دبستانی است.

در حالی آمازون به دنبال جذب نیروی جدید است که نگرانی‌‌های زیادی در رابطه با کارکنان کنونی آن وجود دارد. در سراسر آمریکا گروهی از کارگران انبارها، پیک‌ها و کارکنان ادعا می‌کنند که این فروشگاه اینترنتی به اندازه کافی برای جلوگیری از ابتلای آن‌ها به کرونا، تلاش نمی‌کند و اقدامات حفاظتی درنظر نمی‌گیرد، البته پیش از شیوع کووید-۱۹ نیز برخی کاربران از شرایط کاری سخت این فروشگاه شکایت داشتند.

با وجود این نگرانی‌‌ها، سخنگوی آمازون، «کیت اسکارپا» به نقش اساسی این فروشگاه در بحران کنونی اشاره کرده و از تضمین امنیت محیط کار برای کارمندان خبر داده. آمازون در گذشته اعلام کرده بود که اقدامات بسیاری برای حفظ امنیت کارکنان خود انجام داده که برای مثال می‌توان به تمیزکاری بیشتر و عمیق‌تر لوازم و تاسیسات، تهیه لوازم محافظتی و همچنین کنترل دمای محیط کار اشاره کرد.

مشکل بعدی که آمازون با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نارضایتی فروشندگان فعال در این فروشگاه اینترنتی است. آمازون ماه گذشته میلادی اعلام کرد که اولویت این فروشگاه، کالاهای ضروری است و عرضه محصولات غیر ضروری می‌تواند زنجیره تامین را با مشکل مواجه کند. این موضوع باعث شد که فروشندگان هزینه‌های خود را به شدت کاهش دهند یا کارمندان خود را اخراج کنند. اگرچه این اقدام رضایت بیشتر خریداران را در پی داشت، اما بسیاری بخاطر این سیاست شغل خود را از دست دادند.

هنوز نمی‌دانیم شیوع کرونا روی عادات خرید مردم آمریکا تاثیر دائمی خواهد داشت یا خیر، اما یک نظرسنجی جدید نشان داد که ۵۵ درصد مردم مواد غذایی را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند که ۶۰ درصد آن‌ها برای این کار، یکی از سرویس‌های آمازون را انتخاب می‌کنند. کووید-۱۹ باعث شده آمازون مشتریان جدیدی پیدا کند، اما شاید پس از پایان بحران شمار بالایی از این مشتریان دوباره به سراغ فروشگاه‌های فیزیکی بروند.

شیوع ویروس کرونا به مردم نشان داد که می‌توانند لوازم ضروری خود را به صورت آنلاین نیز بخرند، بنابراین شاید پس از پایان بحران همچنان از فروشگاه‌های فیزیکی آن‌ها را خریداری نکنند و از آمازون آن‌ها را سفارش دهند. پیش از شیوع کرونا آمازون به مشتریان تضمین می‌داد که کالاها را یک یا دو روزه تحویل می‌‌دهد و این موضوع یکی از مزیت‌های آن نسبت به فروشگاه‌های دیگر محسوب می‌شد، مزیتی که شاید تا هفته‌ها یا ماه‌های آینده خبری از آن نباشد. باید منتظر ماند و دید پس از پایان بحران کرونا، آمازون همچنان می‌تواند به رشد خود ادامه دهد یا ارزش سهام آن متعادل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *