نشریه اسکارد

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تمام فصول

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال؛ همین تعریف به خوبی اهمیت ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را نشان می‌دهد.

نصف تخصص دیجیتال مارکتینگ مساوی با داشتن تبحر در ابزارهای آن است. برای هر بخش از بازارابی دیجیتال ابزارهای متنوع و زیادی وجود دارد اما فقط تعداد کمی از آن‌ها پرکاربرد و مهم هستند.

این ابزارها را در ۱۲ گروه موضوعی دسته‌بندی کردیم.

۱. بهترین ابزارهای سئو (SEO)

گوگل سرچ کنسول

سرچ کنسول ابزاری است که حضور وبسایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیب‌یابی می‌کند. با سرچ کنسول می‌توانید ببینید کاربران با جستجوی چه کلیدواژه‌هایی به سایت شما وارد می‌شوند، رتبه صفحات شما در نتایج جستجو چطور است و در کل وبسایت شما از نظر گوگل در وضعیت مناسبی هست یا خیر.

ماز (MOZ)

ماز مجموعه‌ای از خدمات رایگان و غیررایگان برای سئو و تحلیل رقبا است. با ابزارهای رایگان ماز می‌توانید برخی کارها مثل تحقیق کلیدواژه، بررسی بک‌لینک‌ها و … انجام دهید. خدمات اصلی و قدرتمند ماز در حالت غیررایگان (MOZ Pro) ارائه می‌شود. 

  • آدرس: moz.com
  • هزینه: بعضی خدمات رایگان هستند و سرویس Pro از ۹۹ دلار ماهانه شروع می‌شود.

Semrush

سمراش (Semrush) رقیب پلتفرم ماز است که معرفی کردیم. این پلتفرم هم مجموعه‌ای از ابزارهای تحلیل سئو، بک‌لینک، دامنه، شبکه‌های اجتماعی و … است.

  • آدرس: semrush.com
  • هزینه: بعد از عضویت، بخشی از خدمات در پلتفرم رایگان هستند اما برای اطلاعات بیشتر باید هزینه پرداخت کنید که از ۹۹ دلار ماهانه شروع می‌شود.

ahref

سومین پلتفرم خدمات سئو با امکانات تحلیل و بررسی ahref است. مثل دو رقیب قبلی، رقبا و سئو سایتتان را از جنبه‌های مختلف بررسی تحلی می‌کند.

  • آدرس: ahrefs.com
  • هزینه:‌ از ۹۹ دلار ماهانه

Screaming Frog SEO Spider

نرم‌افزار SEO Spider برای بررسی لینک‌های داخلی و خارجی وبسایت و همینطور بررسی ساختار ارتباطی صفحات استفاده می‌شود.

  • آدرس: screamingfrog.co.uk
  • هزینه: نسخه رایگان دارد که امکانات آن محدود است. نسخه کامل لایسنس سالانه ۱۴۹ پوند هزینه دارد.

Yoast SEO افزونه

افزونه یوست مخصوص سیستم‌ مدیریت محتوای وردپرس است و هر صفحه را از نظر کلیدواژه، لینک‌های داخلی یا خارجی و رعایت نکات سئو بررسی می‌کند.

  • آدرس: yoast.com
  • هزینه: در نسخه رایگان امکانات اولیه و ضروری قابل استفاده است. هزینه نسخه غیررایگان ۱۹۹ دلار در سال است.

Lighthouse

ابزار Lighthouse به کارشناسان سئو، وبمسترها و طراحان وبسایت کمک می‌کند تا عملکرد وبسایت را بسنجند و ایرادات احتمالی را رفع کنند.

  • هزینه: رایگان

ابزار تست اسکیما

کدهای اسکیما کدهایی برای نشانه‌گذاری صفحات با هدف درک شدن توسط موتورهای جستجو و نمایش محتوا در قالب‌های خاص است. مثلاً با کد اسکیما به گوگل می‌گویید این مقاله درباره ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. گوگل هم با این کد می‌فهمد این یک راهنما در حوزه بازاریابی است. تنوع کدهای اسکیما زیاد و در حال اضافه شدن است.

وقتی از این کدها استفاده کردید، باید مطمئن شوید که از نظر گوگل قابل شناسایی است. اگر کدها درست جاگذاری نشده باشند یعنی گوگل هم نمی‌تواند آن را تشخیص دهد. به همین دلیل گوگل ابزاری را برای تست اسکیما ساخته است.

 mobile friendly test

بعد از به‌روزرسانی الگوریتم Mobile First Index در موتور جستجوی گوگل، گوگل به وبسایت‌‌های سازگار با صفحات موبایل رتبه بالاتری داد. بهینه‌سازی وب برای موبایل راهکارهای متنوعی مثل ریسپانسیو کردن دارد. برای اطمینان از این که وبسایت شما از نظر گوگل برای موبایل‌ها مناسب است، می‌توانید از ابزار  mobile friendly test استفاده کنید. کافی است آدرس صفحه دلخواه را وارد کنید و بعد از تست ایرادهای احتمالی را برطرف کنید.

ابزار ساخت لینک UTM

بهترین روش برای این که لینک‌های خود را رصد کنید، تعداد کلیک‌ها، منبع کلیک و نوع لینک را بدانید، استفاده از لینک‌های یو تی ام است. این لینک‌ها علاوه بر آدرس معمولی، اطلاعاتی اضافی دارند که در ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس قابل شناسایی است.

برای ساخت لینک یو تی ام باید پارامترهایی را به انتهای آدرس اضافه کنید. هرچند به صورت دستی هم این کار امکان‌پذیر است اما با یک ابزار ساده می‌توانید خیلی سریع‌تر و با کمترین خطا این کار را انجام دهید.

۲. ابزارهای ایمیل مارکتینگ

متاسفانه بعضی از سرویس‌‌های ارسال ایمیل انبوه کسب‌وکارهای ایرانی را تحریم کرده‌اند. سرویس‌دهنده‌های تحریم کننده به دامنه‌‌های ir خدمات نمی‌دهند یا ثبت‌‌نام ایرانیان را غیرممکن کرده‌‌اند. برای بعضی سرویس‌ها راه‌های دور زدن وجود دارد و بعضی به محض این که مشخص شود از داخل ایران از خدماتشان استفاده می‌کنید، سرویس شما را لغو می‌کنند.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ که در ادامه معرفی کردیم در ایران قابل استفاده هستند.

میل چیمپ (mailchimp)

سرویس میل چیمپ روزانه حدود یک میلیارد ایمیل ارسال می‌کند. همین عدد نشان می‌دهد خدمات آن کامل و عالی است. با میل چیمپ می‌توانید خبرنامه‌های هدفمند و زمانبندی شده برای مشتریان ارسال کنید. همچنین امکانات تبلیغ هوشمند، تست و رفتارسنجی کاربران در این سرویس فراهم است.

  • آدرس: mailchimp.com
  • هزینه: تا ۲ هزار مخاطب و ۱۰ هزار ایمیل ماهانه رایگان است. پلن‌‌های غیررایگان با امکانات بیشتر از ۱۰ دلار ماهانه شروع می‌شود.

MailerLite

سرویس میلرلایت قبلاً نماینده‌ای در ایران داشت اما در حال حاضر ارتباطی با این نمایندگی ندارد. با میلرلایت می‌توانید ایمیل‌های اتوماسیون، خبرنامه یا پرسشنامه طراحی کنید.

  • آدرس: mailerlite.com
  • هزینه: تا هزار مخاطب و ارسال ۱۲ هزار ایمیل در ماه رایگان است. خدمات بیشتر به صورت غیررایگان از ۱۰ دلار ماهانه شروع می‌شود.

Sender

سرویس سندر امکانات محدودی دارد اما بعد از سخت‌گیری سرویس‌های دیگر و تحریم‌ها، به یک گزینه محبوب در ایران تبدیل شده است.

  • آدرس: sender.net
  • هزینه: تا ۲۵۰۰ مخاطب و ۱۵ هزار ایمیل در ماه رایگان است. پلن‌های قوی‌تر از ۹ دلار ماهانه شروع می‌شود.

نجوا

نجوا یک سرویس ایرانی ارسال ایمیل انبوه و پوش نوتیفیکیشن است. نجوا رابط کاربری خوب، امکان تست A/B، زمان‌بندی ارسال و دسته‌بندی کاربران دارد.

  • آدرس: najva.com
  • هزینه: پنل پایه این سرویس با امکان ارسال ۳ هزار ایمیل در ماه رایگان است. پلن‌های قیمت بالاتر از ۴۵۰ هزار تومان در ماه شروع می‌شود.

پاکت

یکی دیگر از سرویس‌های ایرانی ارسال ایمیل پاکت است که امکاناتی مثل امکان A/B تست، قالب‌های آماده، اتوماسیون بازاریابی و دسته‌بندی مخاطبان دارد.

  • آدرس: pakat.net
  • هزینه: از ۲۰۰ هزار تومان در ماه شروع می‌شود.

۳.  ابزارهای تحلیل وبسایت و بازدیدکننده‌ها

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس یا همان آنالیز مهم‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ است که هر وبمستری باید بلد باشد.

با این ابزار می‌توانید رفتار کاربران در وبسایت، بازدیدها، میزان ورودی از منابع مختلف، کمپین‌های تبلیغاتی، موقعیت جغرافیایی و خلاصه هرچیزی که مربوط به تحلیل و رصد کاربران خود نیاز دارید را به دست آورید.

  • آدرس: analytics.google.com/analytics/web
  • هزینه: سرویس آنالیتیکس رایگان است اما برای وبسایت‌های بزرگ که خدماتی فراتر از سرویس معمولی نیاز دارند Analytics 360 معرفی شده که هزینه ۱۵۰ هزار دلار در سال دارد. البته برای اغلب وبسایت‌ها سرویس رایگان امکاناتی فراتر از نیاز دارد.

گوگل تگ منیجر

گوگل آنالیتیکس بدون تگ منیجر کاربرد زیادی ندارد. آنالیتیکس به تنهایی نمی‌تواند آمار تمام اتفاقاتی که در وبسایت می‌افتد و جزئیات رفتار کاربران را ثبت و گزارش کند.

اینجاست که تگ منیجر به عنوان یک واسطه بین سایت و آنالیتیکس وارد می‌شود. با ایجاد تگ‌های مختلف در این سرویس می‌توانید اطلاعات کوچکترین اتفاق مثل کلیک روی دکمه را به آنالیتیکس بفرستید، این فقط یکی از کاربردهای تگ منیجر است.

hotjar

هات‌جر ابزاری ساده برای رصد و درک رفتار کاربران است. با هات‌جر می‌توانید بخش‌های پرکلیک در هر صفحه، حرکات موس و میزان اسکرول کاربران را زیر نظر بگیرید.

به علاوه، می‌توانید با تنظیم قیف فروش خود ببینید کاربران در چه بخش‌هایی، از خرید منصرف می‌شوند.

  • آدرس: hotjar.com
  • هزینه: برای وبسایت‌های شخصی و حداکثر بازدید ۲۰۰ هزار در روز رایگان است. پلن‌های بالاتر از ۲۹ دلار در ماه شروع می‌شود.

Alexa

الکسا با سیستم رتبه‌بندی وبسایت‌ها مشهور شد اما الکسای فعلی یک سرویس تحلیل بازدید وبسایت و تحلیل رقبا است.

  • آدرس: alexa.com
  • هزینه: فقط چک کردن رتبه و دریافت اطلاعات محدود درباره رقبا و بازدید هر وبسایت رایگان است. قیمت بقیه پلن‌ها بستگی به خدمات درخواستی دارد.

similarweb

سیمیلاروب ابزاری مشابه الکسا برای تحلیل بازدید و میزان رقابت وبسایت است. بدون عضویت در آن می‌توانید اطلاعات مختصری درباره آمار جستجو، منابع ورودی کاربران، رقبا و کلیدواژه‌هایی که کاربران را به وبسایت شما می‌رساند پیدا کنید.

similarweb یک رتبه‌بندی مشابه الکسا هم دارد که البته دقت آن از الکسا کمتر است.

  • آدرس: similarweb.com
  • هزینه: در عضویت رایگان به مدت سه ماه می‌توانید آمار بازید وبسایت را رصد کنید. عضویت‌های غیررایگان با توجه به خدمات درخواستی قیمت‌های متنوعی دارد.

۴. ابزارهای مدیریت و تحلیل شبکه‌‌های اجتماعی

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه شبکه‌های اجتماعی برای هر پلتفرم بسیار متنوع هستند. در ایران با توجه به این که اینستاگرام محبوبیت بیشتری دارد، بیشتر ابزارهای مرتبط با اینستاگرام استفاده می‌شوند.

socialblade

فرض کنید می‌خواهید به یک اینفلوئنسر اینستاگرامی پول بدهید تا برای شما تبلیغ کند؛ از طرفی می‌دانید که اضافه کردن فالوورهای فیک و لایک غیرواقعی امکان‌پذیر است. بهترین راه بررسی شبکه‌‌های اجتماعی خودتان یا هر فرد دیگر، داشتن آمار بلند مدت و سنجش شاخص‌های پیشرفت است.

سرویس‌هایی مثل socialblade این کار را به خوبی انجام می‌دهند. socialblade آمار یوتیوب، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و … را پوشش می‌دهد.

  • آدرس: socialblade.com
  • هزینه: اطلاعات اولیه و محدود رایگان است. پلن‌های غیررایگان از ۴ دلار ماهانه شروع می شود.

Ninjalitics

Ninjalitics ابزاری دیگر است که برای رصد و آمارگیری اینستاگرام استفاده می‌شود. در نسخه رایگان می‌توانید اطلاعاتی از تغییر تعداد فالوورها، نرخ تعامل (Engagement) و … را بررسی کنید.

  • آدرس: ninjalitics.com
  • هزینه: اطلاعات اولیه برای اینستاگرام رایگان است. قیمت پلن‌های کامل‌تر مشخص نیست.

hootsuite

هوت‌سوییت از قوی‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزه شبکه‌های احتماعی است. با این ابزار می‌توانید شبکه‌های اجتماعی خود در اینستاگرام، پینترست، توییتر، فیسبوک، لینکدین و یوتیوب را به صورت همزمان مدیریت کنید. هدف اصلی هوت‌سوییت خودکارسازی پست‌گذاری، مانیتورینگ و افزایش بازدهی است. پلتفرم‌های قابل اتصال و کارهایی که می‌توانید با هوت سوییت انجام دهید بسیار متنوع است.

  • آدرس: hootsuite.com
  • هزینه: بسته به خدمات موردنیاز متغیر است.

Buffer

بافر هم مثل هوت سوییت خدمات مدیریت شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌کند. بافر از نظر خدمات مشابه هوت‌سوییت است.

  • آدرس: buffer.com
  • هزینه: وابسته به خدمات موردنیاز متغیر است.

نوین‌هاب

نوین‌هاب رقیب ایرانی سرویس‌‌های خارجی مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. پلتفرم نوین‌هاب به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلفی مثل اینستاگرام، تلگرام، توییتر، یوتیوب، پیام‌رسان بله، گپ و … متصل می‌شود. می‌توانید پست‌های خود را زمانبندی کنید و آمار پیشرفت هرکدام را زیر نظر بگیرید.

  • آدرس: novinhub.com
  • هزینه: از ۴۹ هزار تومان ماهانه شروع می‌‌شود.

Facebook Creator Studio

فیسبوک که مالک شبکه اجتماعی پرطرفدار اینستاگرام است برای برطرف کردن نیاز کاربران اینستاگرام یک سرویس زمانبندی و مدیریت دارد. Creator Studio داشبوردی ساده دارد و به راحتی می‌‌توانید پست‌های اینستاگرام خود را برای انتشار زمانبندی کنید. آمارهای کاربردی اینستاگرام هم از همین سرویس قابل استفاده است.

۵.  ابزارهای تست سرعت وبسایت

Gtmetrix

یکی از معروف‌ترین ابزارهای سنجش سرعت سایت جی‌تی‌متریکس است. با جی‌تی‌متریکس می‌توانید گزارش کاملی از بارگذاری بخش‌های مختلف هر صفحه از وبسایت و عملکرد کل وبسایت مشاهده کنید. در نسخه رایگان می‌توانید تا ۲۰ بار در روز درخواست گزارش سرعت وبسایت کنید.

  • آدرس: gtmetrix
  • هزینه: در حالت رایگان می‌توانید تا ۳ وبسایت را به پروفایل خود اضافه کنید و مرتب بررسی کنید. امکانات کامل‌تر از ۱۵ دلار ماهانه شروع می‌شود.

Pingdom

پینگدام ابزاری مشابه gtmetrix است اما تعداد سرورهای کمتری دارد و گزارش آن ساده‌تر است.

Pagespeed insights

ابزار pagespeed insights توسط گوگل برای بررسی تجربه کاربری وبسایت‌ها معرفی شده است. این ابزار شاخص‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد که بیشترشان روی سرعت و روند بارگذاری سایت متمرکز هستند.

۶. سرویس‌های تبلیغات کلیکی، ریتارگتینگ

بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پلتفرم تبلیغات کلیکی در دنیا گوگل ادز است. تبلیغات گوگل ادز در کنار نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود.

نوع دیگری از سرویس‌های تبلیغات کلیکی در ایران هست که تبلیغات آنها در وبسایت‌‌های پربازدید نمایش داده می‌شود. خب اول کمی بیشتر با گوگل ادز آشنا شویم بعد چند سرویس تبلیغات کلیکی مشهور در ایران را معرفی می‌کنیم.

Google ads

همانطور که گفتیم گوگل ادز کارآمدترین سرویس تبلیغات کلیکی دنیا است. دلیل این کارآمدی هم ساده است؛ گوگل بزرگترین موتور جستجوی دنیا است و تبلیغات شما هر روز در کنار نتایج جستجو به میلیون‌ها کاربر نمایش داده می‌شود.

بازدهی گوگل ادز نسبت به سایر روش‌های تبلیغات کلیکی نسبتاً بالاتر است و به همین دلیل بهترین گزینه برای جذب کاربر و افزایش فروش است.

بخشی از خدمات ما در اسکارد ارائه بسته‌های تبلیغات گوگل ادز و مدیریت حساب برای کسب‌وکارها است. در این بسته‌ها با خیال راحت فقط اهداف خودتان را تعیین کنید و بقیه کار را به کارشناسان ما می‌سپارید.

  • آدرس: ads.google.com
  • هزینه: قیمت هر کلیک با توجه به کمپین و وبسایت هدف متغیر است.

یکتانت

یکتانت سه نوع تبلیغ کلیکی ارائه می‌دهد: تبلیغات همسان، تبلیغات استاندارد عادی و کمپین‌های محصول (که در واقع یک نوع ریتارگتینگ است.)

تبلیغات همسان از نوع بنری هستند و با عنوان‌هایی مانند «مطالب پیشنهادی از سراسر وب» و «پیشنهاد روز» منتشر می‌شوند.

تبلیغات محصول، بیشتر برای فروشگاه‌های اینترنتی کاربرد دارد و جزء تبلیغات ریتارگتینگ محسوب می‌شود. در کمپین‌های ریتارگتینگ، بر خلاف کمپین‌های بنری عادی، تبلیغات شما تنها به کاربرانی نمایش داده می‌شود که حداقل یک بار وارد وب‌سایت شما شده‌اند و احتمالاً به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند بوده‌اند. در روش ریتارگتینگ، کاربر تبلیغات محصول مرتبط با بازدید‌های قبلی خودش را می‌بیند.

  • آدرس: yektanet.com
  • هزینه: در حال حاضر هزینه تبلیغات کلیکی در یکتانت از حداقل ۵۰ تومان شروع می‌شود تا ۳۰۰۰ تومان به ازای هر کلیک.

صبا ویژن

شرکت صبا ویژن زیرمجموعه صبا ایده و همکار آپارات است. بخشی از خدمات تبلیغاتی صبا‌ویژن تبلیغات کلیکی در حدود ۱۴ هزار وبسایت ایرانی است. طبق توضیحات نوشته در وبسایت صباوبژن، سیستم تبلیغاتی آنها کلیک‌ها و بازدیدهای غیرواقعی را شناسایی می‌کند و به همین دلیل کارایی بالایی دارد.

  • آدرس: sabavision.com
  • هزینه: هزینه‌‌های تبلیغات در مراحل طراحی کمپین و ثبت سفارش مشخص می‌شود.

تپسل

تپسل در کنار انواع خدمات تبلیغات هدفمند، بنری و اپلیکیشن، تبلیغات کلیکی هم ارائه می‌کند. طبق توضیحات نوشته شده در وبسایت این شرکت، تبلیغات کلیکی هوشمند است و برای بیشترین بازدهی بهینه‌سازی می‌شود.

  • آدرس: tapsell.ir
  • هزینه: هزینه‌‌های تبلیغات در مراحل طراحی کمپین و ثبت سفارش مشخص می‌شود.

کاپریلا

سیاست کاپریلا نسبت به دو شرکت معرفی شده کمی متفاوت است. تبلیغ‌دهنده‌های کاپریلا جایگاه بنر را اجاره می‌دهند و مثل بقیه درآمدشان وابسته به کلیک نیست. از طرف دیگر کاپریلا مدعی است با هوش مصنوعی بهترین تبلیغات را به صورت هدفمند به مشتریان نمایش می‌دهد.

  • آدرس: kaprila.com
  • هزینه: هزینه‌‌های تبلیغات در مراحل طراحی کمپین و ثبت سفارش مشخص می‌شود.

۷. ابزارهای کوتاه‌کننده‌ی لینک

bitly

بیتلی در حالت رایگان امکان ساخت ۵۰ لینک کوتاه اختیاری می‌دهد و به جز این تعداد می‌‌توانید هرچقدر خواستید لینک‌ کوتاه تصادفی بسازید.

  • آدرس: bitly.com
  • هزینه: حالت پایه رایگان است. بسته‌ خدمات کامل از ۳۵ دلار ماهانه شروع می‌شود.

yun

یون کوتاه کننده لینک ایرانی و کاملاً رایگان است. لینک‌های کوتاهی که در یون می‌سازید قابلیت رمزگذاری، تعیین تاریخ انقضا و تغییر آدرس به شکل دلخواه دارند.

  • آدرس: yun.ir
  • هزینه: رایگان

۸. ابزارهای پشتیبانی و چت آنلاین برای وبسایت‌ها

مزیت اصلی سرویس‌های چت آنلاین کاهش این زمان و پاسخگویی در لحظه است. البته امکانات این سرویس‌ها محدود به یک ارتباط سریع نیست. در ادامه با امکانات بعضی سرویس‌های پرکاربرد بیشتر آشنا می‌شوید.

رایچت

رایچت یک سرویس با ویژ‌گی‌های متنوع برای پشتیبانی مشتریان و پاسخگویی آنلاین است. رایچت دارای اپلیکیشن‌های قابل نصب روی رایانه و موبایل‌ها است یا می‌توانید از طریق ربات تلگرام به پیام‌ها جواب دهید. ویژگی جالب دیگر رایچت امکان تنظیم پیام‌های هوشمند و زماندار برای کاربرانی است که به سایت شما وارد شده‌اند.

بسته‌های حرفه‌ای و تجاری رایچت امکانات پشتیبانی تیمی کاملی مثل انتقال گفتگو بین اپراتور،‌ تعریف پاسخ‌های آماده و … دارد.

  • آدرس: raychat.io
  • هزینه: یک بسته رایگان با امکانات محدود دارد. بسته‌های حرفه‌ای از ۳۷ هزار تومان ماهانه شروع می‌شود.

ریتین

ریتین سرویس ایرانی دیگری است که امکان چت آنلاین را فراهم می‌کند. امکانات پشتیبانی و مکالمه آن کامل است اما مثل رایچت اپلیکیشن موبایل و امکان پاسخگویی از تلگرام ندارد.

  • آدرس: retain.ir
  • هزینه: بسته رایگان با محدودیت ۲ اپراتور و ۱۰۰ مکالمه در ماه دارد. بسته‌های امکانات کامل از ۲۵ هزار تومان ماهانه شروع می‌شود.

گفتینو

گفتینو سومین سرویس پرطرفدار ایرانی است که امکانات کامل پشتیبانی و چت آنلاین را در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید اپراتورها را به صفحه‌های دلخواه اختصاص دهید. به علاوه امکان ارسال فایل صوتی هم فراهم کرده است.

  • آدرس: goftino.com
  • هزینه: بسته رایگان محدودیت یک اپراتور و ۱۰۰ مکالمه در ماه دارد.

Crisp

Crisp یک افزونه چت آنلاین مخصوص سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس است. کریسپ برای سایت‌های تجاری، فروشگاهی و استارتاپ‌ها مناسب است. شرکت‌های بزرگ قابل استفاده می‌باشد. در کریسپ می‌توانید از ربات‌های چت برای پاسخگویی استفاده کنید.

  • آدرس: crisp.chat
  • قیمت: بسته پایه با امکانات اولیه رایگان است. سایر بسته‌ها با امکانات بیشتر از ۲۵ دلار در ماه شروع می‌شود.

Tawk.to

تنها سرویس چت و پشتیبانی آنلاین تمام رایگان Tawk است. درآمد این سرویس از فراهم کردن افرادی برای انجام پشتیبانی آنلاین، فروش و منشی‌ آنلاین است. اسکریپت این سرویس در هر وبسایتی قابل نصب و راه‌اندازی است.

  • آدرس: tawk.to
  • هزینه: رایگان

۹.  ابزارهای مدیریت پروژه

دو سرویس ترلو و تسکولو از محبوب‌ترین‌ها در ایران هستند.

ترلو

بسته رایگان ترلو به کاربران اجازه می‌دهد به تعداد نامحدود بُرد برای خودشان بسازند و هم‌تیمی‌های خودشان را اضافه کنند. در هر برد ترلو می‌توانید هر تعدادی که نیاز دارید ستون بسازید و پروژه‌های خود را مرحله‌بندی کنید. هر کارت نماینده یک کار است که باید انجام شود. افرادی که عضو یک کارت می‌شوند یعنی در این کار مشارکت دارند.

  • آدرس: trello.com
  • هزینه: بسته پایه رایگان است اما امکان آپلود فایل بیش از ۱۰ مگابایت ندارد و می‌توانید فقط از یک افزونه استفاده کنید. بسته‌های غیررایگان با امکانات کامل از ۱۰ دلار ماهانه شروع می‌شود.

تسکولو

تسکولو رقیب ایرانی ترلو است. امکانات اولیه تسکلو مشابه ترلو است. ترلو قابلیت اتصال به سرویس‌های بیشتری دارد اما تسکولو امکان تماس ویدیویی و مدیریت پروژه بیشتری را فراهم می‌کند.

  • آدرس: taskulu.com
  • هزینه: بسته پایه رایگان است. بسته‌های حرفه‌ای از ۹ هزار تومان ماهانه شروع می‌شود.

۱۰.  ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

Google Keyword Planner

کیورد پلنر بخشی از پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادز است. اگر بخواهید در گوگل ادز یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید نیاز به تحقیق کلیدواژه و رصد آمار جستجوی کاربران دارید؛ ابزار کیوردپلنر با همین هدف به گوگل ادز اضافه شده است. در کیورد پلنر می‌توانید آمار جستجوی عبارت‌های مختلف را به صورت دقیق مشاهده کنید.

  • آدرس: ads.google.com/home/tools/keyword-planner
  • هزینه: کیوردپلنر برای همه کاربران گوگل فعال است اما تا زمانی که یک کمپین فعال در سرویس گوگل ادز نداشته باشید، آمار ارائه شده دقیق نخواهد بود.

Google Trends

گوگل ترند ابزاری است که شرکت گوگل با آن آمار موضوعات و عبارت‌های جستجو شده را گزارش می‌کند. این ابزار به صورت پیش‌فرض عبارت‌های پرجستجو را براساس موقعیت مکانی و دوره‌ای زمانی نمایش می‌دهد. به علاوه می‌توانید آمار مربوط به جستجوی یک یا چند عبارت موردنظر خودتان را بررسی کنید.

keywordshitter

کیوردشیتر ابزاری رایگان است که به کمک پیشنهادهای گوگل کلیدواژه‌های مرتبط را پیدا می‌کند. یک یا چند کلیدواژه وارد کنید و بعد استارت را بزنید تا کارش را شروع کند. هرچه زمان بیشتری از جستجو بگذرد کلیدواژه‌های کشف شده بی‌ربط‌تر می‌شوند. پس باید حواستان باشد فقط کلیدواژه‌هایی که ارتباط بهتری دارند استفاده کنید.

keywordtool

ابزار keywordtool با Autocomplete گوگل کلیدواژه‌های مرتبط را فهرست می‌کند. مزیت این ابزار تقسیم‌بندی جستجوهای تصویر، ویدیو، یوتیوب و … است.

  • آدرس: keywordtool.io
  • هزینه: در نسخه رایگان تعداد محدود اما ارزشمند از کلیدواژه‌ها قابل دریافت است. بسته‌های حرفه‌ای از ۶۹ دلار در ماه شروع می‌شود.

keyword eveywhere

ابزار keyword eveywhere نام افزونه‌ای قابل نصب روی مرورگرهای کروم و فایرفاکس است. این افزونه لیستی از کلیدواژه‌های مرتبط همراه با اطلاعاتی درباره سطح رقابت و ارزش هر کلیدواژه در کنار نتایج جستجو در گوگل نمایش می‌دهد. شما می‌توانید از این لیست خروجی بگیرید.

  • آدرس: keywordseverywhere.com
  • هزینه: در نسخه رایگان تعداد محدودی کلیدواژه نمایش داده می‌شود. می‌توانید بسته‌های حرفه‌ای که از ۱۰ دلار شروع می‌شود بخرید و اطلاعات کامل‌تری دریافت کنید.

۱۱. ابزارهای گزارش

اگر سنتی کار کنید مجبورید گزارش خود را در فایل ورد یا اکسل بنویسد و تمام اعداد و ارقام را دستی وارد کنید. بهترین راهکار برای کم کردن زمان گزارش‌نویسی استفاده از ابزارهایی مثل گوگل‌شیت (Google sheet) و ساخت قالب‌های آماده برای گزارش‌های تکراری است.

گوگل در سال‌های اخیر برای این نیاز هم سرویسی به نام دیتا استودیو ایجاد و معرفی کرد.

Google Data Studio

دیتا استودیو سرویس جدید گوگل برای تهیه گزارش‌های پویا از پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ یا سایر پلتفرم‌ها و منابع مختلف است. با دیتا استودیو می‌توانید گزارش‌هایی خود را در قالب جدول و نمودار بسازید و نکته قابل توجه این است کهاین گزارش‌ها به صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شوند. دیتا استودیو قابلیت اتصال به سرویس‌هایی مثل گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و … دارد.

۱۲. سرویس‌های نظرسنجی،پرسشنامه و فرم ساز

پرس‌لاین

پرس‌لاین امکان ساخت پرسشنامه‌های تعاملی‌ و با امکانات متنوع را می‌دهد. ساخت و طراحی پرسشنامه با این سرویس بسیار آسان است و نیاز به دانش فنی ندارد.

  • آدرس: porsline.ir
  • هزینه: در نسخه رایگان می‌توانید یک پرسشنامه بسازید. بسته‌های حرفه‌ای از ۷۵ هزار تومان ماهانه شروع می‌شود.

فرم‌ساز گوگل

سرویس فرم‌ساز گوگل کاملاً رایگان است. با این ابزار می‌توانید فرم‌هایی ساده، چندمرحله‌ای و قابل اعتبارسنجی بسازید.

آیا ابزارهای بهتری وجود ندارد؟

در آخر این فهرست دوباره روی نکته‌ای که در مقدمه گفتیم تاکید می‌کنیم.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تنوع بسیار بالایی دارند و هر روز بر تعدادشان اضافه می‌شود. هدف ما از تدوین این فهرست، آسان کردن دسترسی و انتخاب بین سرویس‌های مشابه است. اگر فکر می‌‌کنید ابزاری باید در این فهرست راهنما باشد حتماً با نوشتن نظر به ما اطلاع دهید. اگر هم تجربه‌ای از کار با این سرویس‌ها دارید از شنیدن و خواندنش خوشحال می‌شویم.

این راهنما به‌روزرسانی خواهد شد. سعی می‌‌کنیم به مرور زمان این فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به منبع خوبی برای همه تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *