دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing یا بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی الکترونیک نوعی از بازاریابی است که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی مثل تلفن هوشمند، کامپیوتر شخصی، بازی ها و …انتضار یافته و از طریق آن به جذب کردن مخاطبین میپردازد. لازم به ذکر است این نوع از بازاریابی در فضاهای الکترونیکی متنوعی مثل پست الکترونیک ، وبسایت و شبکههای اجتماعی اجرایی میشوند.
پیشینه دیجیتال مارکتینگ
نمیتوان تاریخ دیجیتال مارکتینگ را به طور کامل از تاریخ تکنولوژی کامپیوتر تفکیک کرد. یکی از مهمترین اتفاقات و تحولات مؤثر بر دیجیتال مارکتینگ، ابداع ایمیل بود که توسط ری تاملینسون و در سال ۱۹۷۱ اتفاق افتاد. البته مهمترین اتفاق و نقطه شروع جدی تلاشهای دیجیتال مارکتینگ مربوط به دهه ۱۹۹۰ میشود که اولین موتورهای جستجوی وب که قابلیت ایندکس کردن سایتهای FTP را داشتند، به وجود آمدند.
CRM و مدیریت ارتباط با مشتریان
در دهه ۱۹۸۰ به بعد کامپیوترها و حافظه آنان برای ثبت و نگهداری اطلاعات مشتریان کافی بودند و شرکتها میتوانستند در راستای بهبود روابط از آنها استفاده کنند و با استفاده از این نوع بازاریابی به ثبت و جمعآوری اطلاعات در مورد مشتریان و بهبود روابط شرکت با آنهابپردازند. واژه دیجیتال مارکتینگ در دهه ۱۹۹۰ خلق شد. که پیرو آن کامپیوترهای شخصی هم تعدادشان افزایش یافت و معماری سرور و کلاینت پدید آمد، این مهم باعث شد سامانههای مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) به بخش جداییناپذیر فعالیتهای بازاریابی تبدیل شوند.
همه گیر شدن دیجیتال مارکتینگ
اولین باری که کمپین تبلیغات بنری (بنرهای قابل کلیک) ایجاد و عملیاتی شد درسال ۱۹۹۴ و برای AT&T بود. جالب این بود که در این کمپین ، بنر مورد نظر توسط ۴۴ درصد از افرادی که آن را مشاهده نمودند کلیک شد. پس از سال ۲۰۰۰ با رواج یافتن اینترنت، قدرتمند شدن ابر موتور جستجوی گوگل و کودتای تلفنهای همراه هوشمند، تبلیغات و بازاریابی دیجیتال بیشتر مورد توجه واقع شد و امروز به یک امر واجب و ضروری در موفقیت تجارتهای کوچک ، متوسط و بزرگ تبدیل شده است.
مفاهیم اصولی بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ )
در این مقاله ابتدا با مفاهیم اصلی در حوزه دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم شد و سپس در ادامه با استفاده از یک اینفوگرافیک دیجیتال مارکتینگ به معرفی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ از ابتدا تا انتها میپردازیم و با آمار مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان بیشتر آشنا خواهیم شد.
طراحی سایت Web Design
وبسایت یک سازمان اصلیترین پایگاه هویتی آن در فضای دیجیتال است و طراحی سایت اولین مرحله برای حضور موفق تجارت شما در اینترنت است.
تبلیغات بنری Display Advertising
چنین تبلیغاتی یا به صورت پرداخت هزینه های برآورد شده برای یک مدت مشخص انجام میشد و یا به صورت کلیکی ، اما در حال حاضر تبلیغات بنری در نرمافزارها و اپلیکیشن های موبایلی نیز انجام میشود. تبلیغات نمایشی گوگل قدرتمندترین پایگاه رسانه ای جهان برای نمایش تبلیغات بنری میباشد. نمایش تبلیغات بنری گوگل ادز درسایتهای فارسی امکان پذیر نیست و بنرهای تبلیغاتی درساتیهای ایرانی یا در اختیار خود سایت هستند و یا از سوی شرکتهای ارائهدهنده خدمات تبلیغات آنلاین اداره میشوند.
تبلیغات همسان Native Ads
تبلیغات همسان به تبلیغاتیگفته میشود که با محتوای اصلی و نهادی پایگاه نمایشدهنده آگهی فرقی ندارد وقطعا تشابه موضوعی با محتوای اصلی را دارا میباشد ، به همین خاطر مخاطبین نسبت به این تبلیغات عکسالعمل منفی نخواهند داشت و این محتوا برایشان اضافی و آزاردهنده نیست. حدود سه سال است که تبلیغات همسان به خدمات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال در ایران افزوده شده اما هنوز رواج نیافته است.
بازاریابی شبکههای اجتماعی Social Media Marketing
سازمانها برای تعامل بیشتر و بهر و عمیقتر و البته مستقیم ، با مخاطبان و جامعه مورد نظر خود ، ناگزیر هستند که در شبکه های اجتماعی حضور پیدا کنند. هر گونه اقدامی در شبکه اجتماعی دال بر رساندن پیام بازاریابی ، معرفی محصول و مزایای آن ، تولید محتوای مرتبط با محصول و خرمات و همانند اینها ، بازاریابی شبکههای اجتماعی محسوب میشود. سازمانها برای بهتر دیده شدن محتوای خود حتما از تبلیغات در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. یکی از انواع برقراری ارتباط با مخاطبین که جدیداً بسیار مورد استقبال واقع شده است، اینفلوئنسر مارکتینگ بود. دلیل این استقبال این بود که تأثیرگذاری افرادی که با عنوان اینفلوئنسر شناخته میشدند در شبکههای اجتماعی بیشتر از خود برندها بود ، لازم به ذکر است که در حال حاضر تبلیغات اینفلوئنسری رو به افول است و جایگاه خود را به استاپ موشن ها ، کاراکترهای انیمیشنی ، تیزرهای تبلیغاتی کوتاه ، موشن گرافی ها و ابزارهایی از این دست خواهند داد.
دلیل این امر این است که مجموع برآورد تبلیغ توسط اینفلوئنسرها درراستای شخصیت و هویت سازمانی تجارتهای مختلف، به مرور زمان، تاثیر منفی به جای گذاشته است و گویی مخاطبین با دیدن پلن های تبلیغاتی اینفلوئنسری ، تغییر دیدگاه قابل توجهی نسبت به آن برند پیدا میکنند.
بازاریابی موتور جستجو SEM
بازاریابی توسط موتورهای جستجو شامل عملیات بالا بردن ترافیک طبیعی و ارگانیک و فعالیتهای مربوط به بهینه سازی و سئو ، میشود کهقویترین و به نام ترین آنها خدمات گوگل ادز است.
بهینه سازی موتور جستجو SEO
عملیات سئو یا بهینه سازی موتور جستجو برای بالا بردن رتبه نمایش وبسایت در نتایج موتورهای جستجو هستند. سازمانها با بهینه سازی موتور جستجو، محتوا و تنظیمات فنی سایت خود را برای نمایش در نتایج موتور جستجو بهینهسازی میکنند تا در رتبه و جایگاه بالاتری به نمایش درآیند و در نتیجه ترافیک طبیعی و ارگانیک بیشتری داشته باشند.
گوگل ادز Google Ads
با تبلیغات در موتور جستجوی گوگل، تبلیغات شرکت با جستجوی کلمات کلیدی که توسط خود شرکت مشخص شده در نتایج جستجوی کاربران نمایش داده میشوند. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار سرویس تبلیغاتی گوگل مقاله “سیستم مزایده گوگل ادوردز چگونه کار میکند؟” را مطالعه کنید. مزیت این روش به بهینه سازی موتور جستجو این است که نتایج آن در افزایش ترافیک سایت زودتر نمایان میشود، اما هزینههای آن بالاتر و نتایج آن موقت است.
بازاریابی محتوا Content Marketing
این نوع از خدمات دیجیتال مارکتینگ شامل تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی (شامل متن، ویدئو و عکس) و همچنین تولید محتوای وبلاگی و یا کتابهای الکترونیکی و مواردی از این دست برای سازمانها میشود. امروزه شرکتها به علت حضور در شبکههای اجتماعی و برای گسترش ارتباطات خود با کاربران بیش از پیش به بازاریابی محتوا و تولید اطلاعات مرتبط بکر نیاز دارند.
چالشهای دیجیتال مارکتینگ
امروزه مردم کمتر روزنامه میخوانند و یا تبلیغات تلوزیونی تماشا میکنند.، بخش زیادی از زمان مشتریانمان پای کامپیوتر یا موبایل میگذرد که به آنها رسانههای دیجیتال گفته میشود. اگر میخواهید ارتباط مؤثرتری با مخاطبین خود داشته باشید حضور قوی شما در دنیای دیجیتال ضروری است. واقعیت این است که مردم بیشتر نظر کسی را میپذیرند که خود آن فرد تجربه خدمات شما را داشته باشد ، یعنی فردی که شما را توصیه میکند میبایست مشتری شما بوده یا باشد ( تبلیغات سینه به سینه )؛ پس باید این تجربه را برای ایشان یادآوری کنید.
تنوع رسانههای آنلاین
تنوع رسانههای آنلاین باعث میشود تا صاحبان مشاغل برای برنامهریزی و تصمیم گیری در هر رسانه با مشکل روبرو بشوند؛ دهها شبکه اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و وبسایتهای پربازدید ، سئو و بهینه سازی تنها بخشی از رسانههای آنلاین هستند.
کم هزینه بودن
باور اشتباه به هزینه پایین و عدم نیاز به تخصص در رسانههای آنلاین در مقایسه با سایر رسانهها ، باعث میشود تعداد زیادی از سازمانها با رویکردهای حرفهای و غیرحرفهای برای تبلیغ به دیجیتال مارکت هجوم بیاورند و این خودش سبب تشدید رقابتهای سالم و ناسالم به طور همزمان میشود.
انفجار اطلاعات
ازدحام اینهمه اطلاعات در رسانههای آنلاین باعث میشود مخاطب شما با حجم زیادی از تبلیغات روبرو بشود. بسیاری از این افراد با واقعیت آن کالا یا خدمتی که خریداری میکنند ، آشنایی زیادی ندارند و سبب کم شدن اعتماد مصرفکننده نسبت تبلیغات موازی در فضای مجازی میشود.
برای عبور از سطح این چالشها چه باید کرد؟
مزیت دیجیتال مارکتینگ این است که یک بستر دوجانبه برای شما مهیا میکند و میتوانید ازنظر مشتریانتان نیز مطلع شده و با اعداد دقیق بدانید چه مطالبی برای مخاطب شما جذابتر است ( گزارش های دقیق مجازی ). اما این موضوع بهتنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید یک رابطه خوب با مشتریهایتان داشته باشید، تا هم ازنظرت آنها آگاه شوید و هم بتوانید انتظارات مشتریهایتان را برطرف کنید.
ایجاد رابطه و تعامل با مشتریان، یکی از بزرگترین مزایای محسوس رسانههای آنلاین نسبت به سایر رسانههاست. حالا شما با این داشتهها میتوانید استراتژی بازاریابی و فروش کالا یا خدمات خود را تحلیل کنید و ببینید چهکارهایی جواب مناسب را میدهد و چهکارهایی نه.
شما باید با تولید محتوای جذاب به مشتریان خود این حس را منتقل کنید که برای شما فروش تنها دغدغه نیست و در تلاش برای بالاتر بردن سطح زندگی آنها هستید. تمام نظرات مشتریها را بهدقت بررسی کرده و تشویقشان کنید داستانهای خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، این کلید موفقیت شما در دنیای امروز است.
آمارهای جالب درباره دیجیتال مارکتینگ
- طراحی سایت
وبسایت هویت برند شما در فضای آنلاین است؛ ساختن سایت با طراحی و کاربری مناسب برای کاربران، مرحله اول از موفقیت دیجیتال مارکتینگ است. - طراحی ریسپانسیو Responsive Design
۶۷ درصد کاربران وبسایت، علاقۀ بیشتری به سفارش در سایتهای دارند که سازگار با موبایل هستند. - لندینگ پیج Landing Page
استفاده از ویدئو در صفحات فرود، نرخ تبدیل را ۸۶% افزایش میدهد. - تجارت الکترونیک E Commerce
تجارت الکترونیک در ایران رشد سالانه ۶۰ درصدی را تجربه میکند. حجم این تجارت در سال ۹۷ به بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. - نرمافزار موبایل Mobile App
در سال ۲۰۱۷ برنامههای موبایلی بیش از ۱۹۷ میلیارد بار دانلود شدهاند. - برنامههای پیامرسان Messaging Apps
بیش از ۴۰ میلیون نفر در ایران از پیامرسانها استفاده میکنند.
آمارهای تبلیغات آنلاین Online Advertising
تبلیغات آنلاین یا تبلیغات دیجیتال که با تبلیغات اینترنتی نیز معرفی میشود، به تبلیغاتی گفته میشود که از طریق ابزارهای و پلتفرمهای اینترنتی به مخاطبین دسترسی دارند.
تبلیغات دیجیتال ۵۱٫۵ درصد از حجم تبلیغات در آمریکا را تشکیل میدهد که این آمار نشان دهنده میزان اثرگذاری تبلیغات دیجیتال در فضای کل تبلیغات است.
- تبلیغات موبایلی Mobile Ads
در سال ۲۰۱۸ در آمریکا بیش از ۷۰ میلیارد دلار هزینه تبلیغات موبایلی شده است. - ایمیل مارکتینگ Email Marketing
۸۰% کارشناسان بازاریابی معتقدند ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل به جذب و وفادارسازی مشتری کمک قابل توجهی میکند. - تبلیغات بنری Banner Ads
نرخ تبدیل تبلیغات بنری به طور میانگین ۰٫۱۷% است. - تبلیغات کلیکی PPC Ads
نرخ تبدیل تبلیغات کلیکی در گوگل Google Ads به طور میانگین ۳٫۱۷% است.
آمارهای بهینه سازی موتور جستجو SEO
۹۳% تجربههای آنلاین با جستجو در یک موتور جستجو آغاز میشود.
۷۵% کابران هرگز از صفحه اول نتایج جستجو فراتر نمیروند.
۷۲% کارشناسان دیجیتال مارکتینگ مهمترین تاکتیک برای بهینهسازی موتور جستجو را تولید محتوا میدانند.
آمارهای بازاریابی محتوا
۵۳% کارشناسان دیجیتال مارکتینگ ، تولید بلاگ را مهمترین اولویت تولید محتوا میدانند.
احتمال مطالعه اینفوگرافیک توسط کاربر ۳۰ برابر بیشتر از احتمال مطالعه یک مقاله متنی است.
ویدئو مارکتینگ Video Marketing
پیشبینی میشود تا پایان سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰% ترافیک اینترنت مربوط به ویدئو خواهد بود.