نشریه اسکارد

دیجیتال مارکتینگ: انتخاب یا ضرورت؟

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با مارکتینگ سنتی

خیلی از افراد در آغاز رویارویی با واژه دیجیتال مارکتینگ به دنبال تفاوت هایش با شیوه سنتی هستند؟ اینکه چرا باید از دنیای سنتی به دنیای دیجیتال روی بیاورند؟ چه مزایای این روش به نسبت روش سنتی دارد؟

حقیقتا کمپین های دیجیتال مارکتینگ اصول کلی بازاریابی سنتی را دارا هستند و یکی از زیر شاخه های مارکتینگ محسوب میشوند. با این تفاوت که ابزارهای  متنوعی برای پیاده سازی کمپین ها ارائه میکنند. این ابزارها فاصله ای وسیع با دنیای سنتی دارند و قادر هستند تا پیام کمپین را در مقیاسی گسترده و در مدت زمانی کمتر به گوش مشتریان برسانند.

بزرگترین تفاوت در بین کمپین‌های دیجیتالی و کمپین‌های سنتی رویکرد بازاریابی درونگرا کمپین های دیجیتال مارکتینگ است. زیرا همین رویکرد استفاده از ابزارهای متنوع را سبب میشود. در واقع در بازاریابی به شیوه درونگرا دیگر نیازی نیست که صاحب کسب و کار به دنبال مشتری باشد. بلکه این مشتری است که به دنیال خدمات میگردد و از این لحاظ مخاطبین بالقوه شناسایی و جذب می‌شوند.

دیگر چه چیزی از این بهتر میتواند باشد که صاحب کسب و کاری باشید و به دنبال مشتریان خود نگردید؟ اینکه مشتری خود به سراغ خدمات شما بیاید بزرگترین دستاوردی است که بازاریابی در حوزه دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ میتواند به کسب و کار شما هدیه کند.

دیجیتال مارکتینگ بر چه بستری انجام میشود؟

مورد مهمی که باید بدان اشاره داشت این است که دیجیتال مارکتینگ تنها به فعالیت های سئو و بهینه سازی ، ایمیل مارکتینگ و تبلیغات بنری محدود نمیشود. در بازه فعالیت های دیجیتال مارکتینگ ظریف ترین فعالیت ها همچون انتخاب نام دامنه وبسایت تا انتخاب شبکه های اجتماعی و صفحه های مورد استفاده تا ارسال پیام کوتاه، سیستم‌های کد دستوری USSD، آگهی‌های دیجیتالی تلوزیونی و بیلبوردهای الکترونیکی جای دارند.دیجیتال مارکتینگ به شیوه های متنوعی و بر بسترهای خاصی انجام میشود. که در اینجا به صورت خلاصه  به چهار دسته تقسیم شده است:

۱– دستگاه‌های دیجیتال:  شاید میتوانستیم نام دیگری هم برای این دسته بندی معرفی کنیم. دستگاه های دیجیتال همان ابزارهای دیجیتال روزمره ما هستند. وبسایت ها، اپلیکیشن ها و گجت هایی که همه ما به صورت مداوم از آن ها استفاده میکنیم . ابزار تکنولوژی به صورت گسترده در زندگی روزمره ما تاثیرگذار هستند و بخش های زیادی از ارتباطات و مصارف را شامل میشوند. دیجیتال مارکتینگ به شکلی حرفه ای و تاثیرگذار در این بخش از زندگی رخنه کرده است.

۲– زیرساخت‌های دیجیتال: دیجیتال مارکتینگ از زیر ساخت های ایجاد شده در بستر اینترنت همچون شبکه های اجتماعی متنوع استفاده بهینه به عمل می آورد. هر شبکه اجتماعی میتواند یک رسانه قدرتمند برای معرفی هدف یک کمپین باشد. وب سایت های متنوع اجتماعی همچون فیسبوک، توییتر، یوتیوب، لینکدین و … در این سال ها نقشی انکارناپذیر در دیجیتال مارکتینگ داشته اند.

۳– رسانه دیجیتال: استفاده مناسب از رویکرد بازاریابی درونگرا از طریق کانال‌های ارتباطی پرداختی، مالکیتی و شخصی نظیر تبلیغات، ایمیل و پیام، موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی به روشنی در کمپین های دیجیتال مارکتینگ قابل ملاحظه است.

۴– منابع دیجیتال: ایجاد منابع اطلاعاتی از فعالیت مشتریان و رصد و بازرسی آنها به منظور شناخت بیشتر از رویکرد مشتریان روشی است که در دیجیتال مارکتینگ بدان زیاد اهمیت داده میشود. ابزارهای دیجیتالی فضایی خاص برای دستیابی به منابع دیجیتالی را فراهم ساخته است.

دیجیتال مارکتینگ چه فایده ای دارد؟

حال که همه چیز بررسی شده است ، بسترها و ابزار دیجیتال مارکتینگ شناسایی شده است. دیگر باید به آنجایی برسیم که بدانیم واقعا دیجیتال مارکتینگ چقدر برای کسب و کار اهمیت دارد؟

شاید این بحث دیگر تکراری باشد که بگوییم حضور در رسانه های دیجیتال الزامی است. دیگر بر همه روشن است که حضور در فضای پرمخاطب مساویست با دیده شدن! جدا از بحث بدیهی پرمخاطب بودن فضاهای اجتماعی باید دید خود را نیز عوض کرد، زیرا دید مردم به کسب و کار و تبلیغات عوض شده است.

مردم دیگر به آنچه که در تبلیغات بیان میشود اکتفا نمیکنند و برایشان مهم است تا بدانند دیگر مخاطبان درباره یک برند چه نظری دارند؟ اطلاع از تجربه کاربری دیگر مشتریان و به اشتراک گذاری احساسات و بازخوردها شکلی دیگر از تبلیغات را فراهم ساخته است. به نوعی که دیگر لازم نیست تا از زبان خود برند اطلاعات لازم به مشتریان داده شود. این وظیفه برگردن مخاطبین و مشتریان افتاده است. فضای رسانه ای و اجتماعی بزرگترین نقش را در انتقال بازخوردهای تبلیغاتی و تجارب کاربری دارد. لذا باید حضور در دنیای مدرن مارکتینگ را جدی گرفت و به صورت حرفه ای به آن قدم نهاد. چرا که برداشتن قدم های اشتباه در این مسیر میتواند از ورود نکردن به آن هم ضرر رسان تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *