نشریه اسکارد

بلای جان اینفلوئنسرها

کووید ۱۹ سبک تولید محتوای بسیاری از اینفلوئنسرها را تغییر داده و سبب شده تا سلفی‌های آن‌ها از مناظر و نقاط دیدنی دنیا، جای خود را به عکس‌هایی از اتاق پذیرایی منزل بدهند. بحران کرونا علاوه بر تغییر دادن محتوای اینفلوئنسرها، کسب درآمد آن‌ها را هم با خطر مواجه کرده چون برندها دیگر تمایلی به عقد قراردادهای هنگفت ندارند و درامد از تبلیغات با کاهش شدیدی روبرو شده است. اینفلوئنسرها چطور می‌توانند از این بحران به سلامت عبور کنند؟

در طول یک دهه گذشته اینفلوئنسرها نحوه تبلیغات برندها را متحول کرده‌اند. صنعت اینفلوئنسر سال گذشته ارزشی در حدود ۶.۵ میلیارد دلار داشته است و تقریباً نیمی از شرکت‌های بازاریابی بالغ بر ۲۰ درصد از بودجه خود را صرف پست‌های تبلیغاتی اینفلونسرها می‌کردند. پول زیادی از تبلیغ محصولات عاید اینفلوئنسرها می‌شد و آن‌هایی که بیش از یک میلیون دنبال کننده داشتند برای تبلیغ هر محصول بیش از ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کردند.

با این حال صنعت اینفلوئنسر با وجود نوآوری در نحوه بازاریابی، مشکلاتی نیز داشته است. تغییرات اخیر در قوانین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی برخی از اینفلوئنسرها را وادار کرد تا کاربران را با تبلیغات مختلف بمباران نکرده و محصولات را به شیوه‌ای طبیعی تر تبلیغ کنند.

به نظر می‌رسید سال ۲۰۲۰ سال خوبی برای آشتی اینفلوئنسرها با دنبال کنندگان و تبلیغات بهتر باشد ولی حالا با شیوع ویروس کرونا بسیاری از آن‌ها به جای رشد کسب و کار خود، به عبور موفقیت آمیز از بحران اقتصادی دوران کرونا فکر می‌کنند.

«Shane Barker»، استراتژیست دیجیتال و مشاور تبلیغات در فضای مجازی که به اینفلوئنسرها در همکاری با برندها کمک می‌کند، می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌ها به خاطر اختلالی که در نحوه کسب و کار به وجود آمده، با مشکلات مالی روبر شده‌اند. به همین دلیل خرج‌های غیر ضروری را متوقف کرده‌اند. برخی از آن‌ها حتی نمی‌توانند حقوق کارمندان خود را بدهند، چه برسد به استخدام اینفلوئنسر.»

«Barker» با اشاره به اینکه تولید محتوای مرتبط به کرونا می‌تواند به اینفلونسرها کمک کننده باشد، می‌گوید:

«اینفلوئنسرها باید محتواهایی تولید کنند که به وضعیت فعلی ربط داشته باشد. البته منظورم این نیست که همه آن‌ها فقط در مورد همه گیری کرونا بنویسند و صحبت کنند. منظورم این است که آن‌ها باید ضمن مرتبط نگه داشتن محتواهایشان با سلیقه مخاطبین، به مشکلاتی که مردم با آن‌ها روبرو هستند توجه کنند.»

با اینکه ۶۹ درصد از برندها پیش بینی کاهش بودجه تبلیغات را می‌کنند، اما زمانی که کاربران با گوشی خود سپری می‌کنند افزایش داشته و مردم برای فرار از تنهایی مدت زمان بیشتری در فضای مجازی هستند.

یکی از اینفلوئنسرها به نام «Em Sheldon» با توجه به همین مورد محتواهای خود را تغییر داده است. او می‌گوید مردم با توجه به قرنطینه، بیشتر خواهان دیدن محتواهای خانگی هستند. به گفته او حالا که تعداد کاربران بیشتر از قبل شده، در صورتی که اینفلوئنسرها محتوای به درد بخور و جذاب تولید کنند، همکاری با آن‌ها سودآور خواهد بود.

«Michael Solomon»، استاد بازاریابی و نویسنده کتاب Social Media Marketing می‌گوید اینفلوئنسرها باید با پست‌های انسان دوستانه و توصیه‌های سازنده، به کاربران در عبور از بحران کمک کنند. به گفته او مردم در مواقع بحرانی به دنبال منابع معتمد می‌گردند و کاربرانی که بتوانند اعتماد کاربران را جلب کنند پس از دوران بحران نیز در یادها باقی خواهند ماند.

منبع:  The Guardian

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *